سفارش تبلیغ
صبا ویژن
با ذکر خدا دلها زنده می شود . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
هزارطرح
مطالبی در مورد خلاقیت در ریاضی

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط محمد حسن 89/11/14:: 10:34 صبح     |     () نظر
مصاحبه زیر در تاریخ 14 اسفند 86 با خانم دکتر گویا عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران، سردبیر مجله رشد آموزش ریاضی در سازمان پژوهش و برنامه ریزی انجام شده است. مصاحبه کننده : عبدالحمید پهلوزاده 1) لطفا خودتان را معرفی کنید: من زهرا گویا هستم، 53 ساله و ساکن تهران. تحصیلات خود را [...]

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط محمد حسن 89/11/14:: 10:34 صبح     |     () نظر
برنهارد ریمان که رساله ی دکتریش را تحت راهنمایی گئوس به نگارش در آورد در یک سخنرانی در 10 ژوئن 1854 مفهوم هندسه را در ریاضی کاملا تغییر داد. او هندسه را ساختاری متریک تلقی کرد، همچنین وی اساس هندسه ای بیضوی را که در آن خط موازی وجود ندارد را تدوین کرد. او توانست با [...]

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط محمد حسن 89/11/14:: 10:34 صبح     |     () نظر
فرایند اجرای طرح غنی­سازی تجارب یادگیری دروس ریاضیات و علوم­تجربی پایه­ی اول و دوم راهنمایی تحصیلی در سال تحصیلی 90-89


 

 

رؤسای محترم گروه آموزش راهنمایی وهدایت تحصیلی استان

 

باسلام و احترام

   باعنایت به استمرار اجرای طرح غنی­سازی تجارب یادگیری دروس ریاضیات و علوم­تجربی پایه­ی اول راهنمایی تحصیلی و تسری آن به پایه دوم در همان مدارس و به استناد نامه شماره 33/6992/180 مورخ 2/6/89 مرکز آموزش نیروی انسانی، آمار و فناوری، دوره­های آموزشی کوتاه مدت ویژه­ی دبیران مجری طرح مذکور پیش­بینی شده است، مستدعی است رؤسای محترم دوره­ی راهنمایی تحصیلی به منظور تحقق اهداف طرح، موارد زیر را مورد عنایت و پی­گیری قرار دهند:

    1- برگزاری جلسه­ی توجیهی برای کارشناسان، مدیران و دبیران مجری جهت تبیین اهداف طرح.

    2- برگزاری دوره­های آموزشی کوتاه مدت:

الف ) بررسی، تحلیل و روش تدریس ریاضی پایه دوم راهنمایی و بازآموزی مبانی علمی آن با کد 91101402 به مدت 32 ساعت.

ب ) بررسی، تحلیل و روش تدریس علوم تجربی پایه دوم راهنمایی و بازآموزی مبانی علمی آن با کد 91201195 به مدت 32 ساعت.

تبصره 1: توصیه می­­شود زمان برگزاری جلسه توجیهی و شروع دوره­­ها، در یک تاریخ پیش­بینی شوند.

تبصره2: دوره­های مذکور حتی­المقدور تا پایان مهرماه سال جاری برگزار گردند.

تبصره 3: در صورت امکان دوره­ها به­صورت پیوسته در 4-3 روز متوالی برگزار شوند.

تبصره 4: شرکت دبیرانی که در سال گذشته در دوره­های برگزار شده  حضور نداشته­اند، در این دوره­ها، بلامانع است.

    3- محتوای مورد نیاز پایه­ی دوم راهنمایی تحصیلی توسط گروه­های آموزشی دفتر تهیه و تدوین شده و جهت استفاده در برگزاری دوره و هم­چنین اجرای طرح در این پایه ارسال خواهد شد.

    4- محتوای مربوط به پایه­ی اول راهنمایی تحصیلی، همان محتوای ارسال شده در سال گذشته     می­باشد و در صورت نیاز، استان می­بایست هماهنگی­های لازم را جهت تکثیر و توزیع آن به­عمل آورد. 

    5-  جهت اجرای دوره­ها از مدرسین سال گذشته استفاده شود.

    6- در صورت نیاز به اعزام مدرس از مرکز، می­بایست مراتب هر چه سریع­تر جهت هماهنگی­های لازم منعکس گردد.

    7- تلاش می­شود کارشناسان و مسئولان این دفتر نیز در صورت امکان و وجود شرایط مناسب، در جلسات توجیهی استان حضور به­هم رسانند. شایسته است از مسئولین عالی­رتبه­ی استانی نیز جهت شرکت در افتتاحیه و جلسات توجیهی طرح، دعوت به­عمل آید.

    8- مطلوب است زمان برگزاری جلسه­ی توجیهی و دوره­های آموزشی، مطابق جدول پیوست، تا تاریخ 25/6/89، از طریق نمابر به شماره­ی 88846784 به دفتر اعلام گردد.

    9- در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 88381049 تماس حاصل فرمایید.

کارشناسی برنامه ریزی گروه­های آموزشی

دفتر آموزش متوسطه(راهنمایی تحصیلی)

 

 

 

تقویم اجرایی دوره آموزش کوتاه­مدت طرح غنی­سازی تجارب یادگیری دروس

 ریاضیات و علوم­تجربی پایه دوم راهنمایی تحصیلی استان ..................

 

تعداد مناطق

تعداد افراد شرکت­کننده

تاریخ برگزاری

 دوره­های آموزشی

تاریخ برگزاری جلسات توجیهی

دبیرعلوم

دبیر ریاضی

مدیر

کارشناس

جمع

پایه اول

پایه دوم

پایه اول

پایه دوم

علوم

ریاضی

 

 

 

 

 


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط محمد حسن 89/11/14:: 10:33 صبح     |     () نظر

باسلام و احترام

   باعنایت به استمرار اجرای طرح غنی­سازی تجارب یادگیری دروس ریاضیات و علوم­تجربی پایه­ی اول راهنمایی تحصیلی و تسری آن به پایه دوم  راهنمایی  دوره ضمن خدمت 32 ساعته طرح غنی سازی تجارب یادگیری دبیران مجری در استان زنجان در محل آموزشگاه نمونه دولتی الزهرادر زنجان ازمورخه29/7/89برگزارمیشودفلذا از دبیران مجری طرح مذکور دعوت میشود در دوره باز آموزی مبانی علمی علوم تجربی کتاب دوم راهنمایی در روز ژنجشنبه حضور فعال داشته باتشند.

 


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط محمد حسن 89/11/14:: 10:33 صبح     |     () نظر
مهتابی کلاس روشن بودِ. بعداز مدتی خورشید از پشت ابردرآمد وکلاس روشن شد ناخداگاه مهتابی های روشن کلاس را نگاه کردم دانش آموزی که کنار کلید برق بود بلافاصله کلیذ لامپها را خاموش کردهمه دانش آموزان ودبیر محترم ومن به او دردلمان آفرین گفتیم ومن از همه خواستم این دانش آموز عزیز را تشویق کنند واز خانم مصطفوی وخانم بابایی خواستم دانش آموز نام برده را در پیش همه دانش آموزان به خاطر این نگرش دقیق شان تشویق کنند.

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط محمد حسن 89/11/14:: 10:33 صبح     |     () نظر
با کسب اجازه از خانم انصاری وقتی وارد کلاس ایشان شدم دانش آموزان به صورت گروهی در کلاس مشغول فعالیت بودند وروی یک دوپایه بزرگ که از لوله آب ساخته شده بود نقشه اروپا وآسیا در وسط کلاس در جلوی تابلو در ورودی کلاس جلب  توجه می کرد......

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط محمد حسن 89/11/14:: 10:33 صبح     |     () نظر
اگر یک ذره بین را در آب فرد ببریم و بخواهیم توسط آن اجسام موجود در آب را بزرگتر ببینیم، خواهیم دید که عدسی قادر به بزرگ کردن اجسام نیست. همچنین اگر یک عدسی مقعر را در آب برده اجسام کوچکتر دیده نمی شوند. به علاوه اگر به جای آب از مایعی استفاده شود که ضریب شکست آن بیش از ضریب شکست شیشه است، استفاده کنیم خواهیم دید که عدسی محدب اشیاء را بزرگ نکرده و آنها را کوچک می کند و عدسی مقعر اشیاء را بزرگ می کند. ذره بین به این علت اشیاء را بزرگ می کند که ضریب شکست شیشه از ضریب شکست هوا بیشتر است ولی چون اختلاف بین ضریب شکست آب و شیشه خیلی کم است، نوری که از آب به عدسی وارد می گردد چندان منحرف نمی شود. به این دلیل است که وقتی عدسی های محدب و مقعر وارد آب می شوند از قدرتشان کاسته می شود و تقریباً اثری ندارند. ضریب شکست نور در برم نفتالن ( Bromnaphtalene ) بیش از شیشه است ( به اصطلاح گفته می شود که این مایع چگال تر است )، و در نتیجه اگر ذره بینی را در این مایع فرو بریم اجسام موجود در آن را کوچک تر نشان می دهد و اگر عدسی مقعر را وارد آن نماییم اجسام را بزرگ می کند. عدسی های تو خالی ( عدسی هایی که از هوا پر شده اند ) زیر آب به همین شکل عمل می کند.

منبع: وبلاگ غنی سازی علوم تجربی استان زنجان


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط محمد حسن 89/11/14:: 10:33 صبح     |     () نظر
همکاران عزیزطبق بخشنامه صادره از طرف اداره آموزش وپرورش خدابنده مهلت ارسال آثار دانش آموزان تا 20 دیماه می باشد.


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط محمد حسن 89/11/14:: 10:33 صبح     |     () نظر
آسمان زمین در سال 2011 میلادی میزبان 6 گرفت خواهد بود، چهار خورشید گرفتگی جزئی و دو ماه گرفتگی کامل و ماه ژوئن 2011 تنها ماهی است که این دو پدیده نجومی با اختلاف 14 روز از یکدیگر رخ خواهند داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، همیشه در آسمان پدیده هیجان انگیزی برای تماشا کردن وجود دارد. ماه در فازهای مختلف خود حرکت کرده و معمولا از نزدیکی یک ستاره عبور می کند. گاه ماه روی خورشید را می پوشاند و خورشید گرفتگی ایجاد می کند و گاه خود دچار تاریکی شده و در سایه زمین به دام می افتد.

در سویی دیگر حرکت سیاره ها در کنار یکدیگر تقابل یا امتداد را به وجود می آورند که مریخ، مشتری و زحل در بخش تقابل و عطارد و زهره در بخش امتداد سیاره های مشهوری به شمار می روند.

در صورتی که در گروه افرادی قرار دارید که گاهی به آسمان نگاهی می اندازید، دانستن زمان و تاریخ دقیق وقوع این پدیده های نجومی که علاوه بر ارزش علمی از جذابیت بصری بالایی نیز برخوردارند، می تواند برایتان جالب توجه باشد.

تا اولین پدیده نجومی مهم در سال جدید میلادی یعنی خورشید گرفتگی یا کسوف سال 2011 تنها دو روز دیگر باقی مانده است. این گرفتگی از نوع جزئی بوده و امکان مشاهده آن از سرتاسر ایران وجود دارد.


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط محمد حسن 89/11/14:: 10:33 صبح     |     () نظر
<      1   2   3   4   5   >>   >